vrijdag 3 januari 2014

Pizzoccheri

Een Italiaans gerecht wat in Nederland bepaald niet bekend is en toch prima in de winterse keuken zou passen is Pizzocheri della Valtellina.
Ik leerde het gerecht kennen aan het Comomeer, het was het lievelingsgerecht van Anna, de uitbaatster van B&B Il Moto. "I always order the pizzoccheri" vertrouwde ze ons toe in gebrekking Engels. We stonden op het punt een hapje te gaan eten. Ik vroeg nog 3 keer hoe het gerecht ook alweer heette, maar was het alweer vergeten toen we bij het restaurant aankwamen en bestelde een pasta alle verdure.
Later in een supermarkt herinnerde ik het me. Ik stond in een schap te kijken en zag daar de pakken gedroogde pizzoccheri staan, een pasta van boekweit- en tarwemeel, typisch voor Noord-Italië. Ik nam een pak mee en maakte het, na de vakantie, thuis. Ik kan verklappen dat mijn eerste pogingen geen doorslaand succes waren. En toch nam ik iedere keer weer een paar pakken mee als ik in Italië was.
 
Ik heb door de jaren heen mijn eigen variant ontwikkeld. De Valtellina Casera DOP vervang ik door Gruyere (Zwitserse variant, makkelijker verkrijgbaar in Nederland). De savooiekool of snijbiet vervang ik door spitskool. Geen boter maar extra vergine olijfolie en ook de verse salie laat ik achterwege. Wel gebruik ik een rood pepertje.
Ik hoop dat jullie me vergeven!
 
Voor het echte werk ga je naar Antoinette, zij heeft het traditionele Pizzoccheri della Valtellina recept op haar blog staan, met daarbij ook de verse bereiding van de pizzoccheri pasta.
 

Voor 4 personen
  • 250 gram Pizzoccheri
  • 250 gram kruimige aardappel, geschild in plakjes
  • 200 gram Gruyere, in kleine blokjes
  • 1 spitskool, schoongemaakt en in dunne reepjes gesneden
  • 1 ui, fijn gesnipperd
  • 1 kleine rode peper, in dunne reepjes
  • 1 teentje knoflook, fijngesneden
  • Olijfolie (extra vergine)
  • (Zee)zout

Verhit een flinke scheut olijfolie in een grote pan (of eventueel wok). Fruit kort de knoflook en voeg de rode peper en de gesnipperde ui toe. Laat 5 minuten op laag vuur staan. Zet ondertussen een grote pan met water op het vuur. Voeg als het water kookt 2 eetlepels zeezout en de aardappels toe. Laat 10 minuten koken, voeg de pizzoccheri toe en laat nog eens 10 minuten koken.
Voeg bij de knoflook/ ui/ peper de spitskool toe en laat op laag vuur gaar 'stoven'.
Giet de aardappels/ pizzoccheri af in een vergiet, laat even uitlekken en meng dit door het spitskoolmengsel samen met de kleine blokjes gruyere.
Serveer direct in een grote schaal of diep bord.

Buon appetito!

4 opmerkingen:

  1. Lekker!! Ik heb het een paar dagen geleden nog volgens traditioneel recept gegeten bij mijn schoonmoeder in Genua! Speciaal om gevraagd, want ik ben er dol op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk hè! Jij boft maar met zo'n schoonmoeder. Ben je in Italië gaan wonen of ben je op (werk) vakantie?

      Verwijderen
  2. Ik heb het recept van Antoinette ook gelezen. Het authentieke recept waarschijnlijk. Jouw recept bevalt me beter (ook gemakkelijker). Ik heb altijd al iets tegen past met aardappelen gehad, maar hoor zo vaak dat het echt lekker is. Ik kan er dus niet meer omheen en ga dit maken. Bedankt voor het recept, groet, Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Petra. Het is echt lekker met aardappel. Persoonlijk vind ik dat er niets boven de traditie gaat, maar ik ben wel erg benieuwd wat je van mijn variant vindt :-) buon appetito!

      Verwijderen