zondag 5 mei 2013

Linguine al finocchio e limone

Een zomerse lentedag. De hele dag buiten. Genietend van het verse groen, de spelende kinderen en een glas wijn in de tuin. Zo'n dag dat ik geen zin heb om de keuken in te gaan. Ondanks het verlangen naar een heerlijk vers bereide maaltijd blijf ik het liefst zitten tot de zon ondergaat. Zo'n dag schreeuwt om een simpel, maar vooral zomers, pastagerecht.



In de koelkast vind ik een knol venkel, op de fruitschaal een citroen en in de voorraadkast Linguine. Bij mezelf de motivatie om twintig minuten de keuken in te gaan. Voeg hier nog wat dille en ricotta aan toe en je hebt werkelijk de zomer op je bord liggen.

Ik heb met mijn vrouw wel altijd discussie over de hoeveelheid citroen. Ik zou zelf een halve gebruiken, terwijl zij toch echt liever een hele -of zelfs meer- proeft.

Aangezien mijn vrouw altijd gelijk heeft, hier het recept met een hele citroen. Oordeel zelf!


Voor 2 personen
  • 200 gram Linguine nr. 7 (de Cecco)
  • 1 citroen
  • 1 knol venkel
  • 1 teen knoflook
  • 1 sjalot
  • 4 takjes dille
  • 125 gram Ricotta
  • 30 gram versgeraspte Parmigiano Reggiano
  • 50 ml witte wijn
  • Olijfolie
  • Peper en zout

Zet een pan met ruim water op het vuur voor de pasta. Snipper de sjalot en de teen knoflook. Verhit een scheut olijfolie in een pan en fruit de sjalot en knoflook een minuut of vijf.

Snijd ondertussen de "vingers" van de venkel, verwijder de onderkant en snijd in kleine reepjes (de venkel in kleine plakjes schaven kan ook). Boen de citroen, rasp de schil en pers het sap eruit.

Blus de sjalot en knoflook af met de witte wijn. Laat de alcohol verdampen. Voeg de venkel, citroensap, citroenrasp en dille toe. Laat het geheel tien minuten op laag vuur garen.

Voeg zout aan het kokende water toe en kook de pasta al dente in tien minuten.

Meng de Ricotta en driekwart van de Parmigiano Reggiano met het venkel-/ citroenmengsel, verhit nog even door. Breng dit op smaak met peper en zout. Giet de pasta af. Voeg eventueel nog een lepel van het kookvocht toe aan de saus. Meng de saus met de pasta. Strooi de overige Parmigiano met wat peper over de pasta en serveer.

Buon appetito!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten