zondag 26 mei 2013

Cappelletti con Broccoli da Lara

Hoewel ik maar wat graag klassieke gerechten en smaakcombinaties op tafel zet is het misschien nog wel leuker te experimenteren en zo verrassende smaken te ontdekken. Soms ontstaan er zo hele bijzondere gerechten. Zo ook Cappelletti con Broccoli da Lara. Tot stand gekomen dankzij mijn oudste dochter.
 


La storia
Met een ruk trek ik de koelkast open en glimlach naar mijn dochter.
'Wat zal papa vanavond eens maken?' vraag ik haar. Lara, net drie geworden, is druk in de weer met haar pop. Ze lijkt onverstoorbaar. Na even aarzelen kijkt ze omhoog richting de koelkast. Ze wijst: 'Die wil ik papa, ik wil die broccoli.'
Enthousiast begint ze te vertellen: 'Je moet dat dan maken met pasta, die doe ik dan samen draaien met jou, en dan met die broccoli. Die doe je dan zo in de pasta hè. En ook, ook tomaten. Ja tomaten, want die vind ik zo lekker.'
'Weet je dat zeker Lara?' vraag ik enigzins verbaasd. Ze strijkt vluchtig haar blonde krullen achter haar oor en lacht ondeugend: 'Ja papa! Dat is heel lekker!'
'En wat voor pasta moet dat dan wel niet zijn?' vraag ik nog altijd vol verbazing. Daar hoeft ze niet lang over na te denken: 'Hele grote gilt ze uit.' Ze kijkt opgetogen in het boek dat ik haar voor haar neus leg. Haar ogen en wijsvinger glijden over de plaatjes van de diverse pastasoorten.
'Deze!' roept ze tenslotte. 'Deze lijken op de buik van mama met de baby!'
Ze wijst naar de Cappelletti.

En zo werd ik op missie gestuurd door mijn dochter. Gevulde pasta met broccoli in een tomatensaus: Niet direct een combinatie die voor de hand ligt wellicht. Toch besloot ik ermee aan de slag te gaan, in overleg voegde ik wat ingrediënten toe.
Ik kan verzekeren dat ik sindsdien wat vaker naar mijn dochter luister in de keuken.


Het deeg (4 personen)

 

  • 400 gram "00" meel
  • 4 middelgrote eieren
  • snuf zout
  • pastamachine
Maak een berg van het meel en maak een kuil in het midden met een lepel, breek hierin de eieren en voeg het water en een snuf zout toe.

Roer het mengsel met de lepel langs de wanden zodat het meel het vocht gaat opnemen. Als het één geheel wordt kun je het met je handen kneden, net zo lang tot je een soepel deeg hebt. Wikkel het deeg in folie en laat een half uur in de koelkast rusten.


De vulling
  • 1 broccoli (ca. 500 gram)
  • 1 kruimige aardappel (ca. 100 gram)
  • 1 teen knoflook
  • 1 klein bosje verse peterselie (fijngesneden)
  • 30 gram versgeraspte Parmigiano Reggiano
  • 1/2 theelepel versgemalen chilipeper
  • peper en zout
  • keukenmachine
  • vergiet
Maak de broccoli schoon, breek de roosjes van de stronk en snijd de stronk in blokjes. Schil de aardappel en snijd in kleine blokjes.

Breng een pan lichtgezouten water aan de kook. Kook de aardappel en de stronk van de broccoli 10 minuten. Voeg de roosjes toe en kook nog een minuut of 6. Giet af in een vergiet en laat het vocht zoveel mogelijk verdampen.

Mix de aardappel en broccoli in een keukenmachine samen met een teentje knoflook tot een glad mengsel. Indien het geheel te nat is kun je dit kort in een pan bakken om zo meer vocht te laten verdampen.

Doe het geheel in een kom, voeg de parmigiano, peterselie en chilipeper toe. Meng het geheel goed door. Voeg peper en zout naar smaak toe.
Dek af met folie en zet dit in de koelkast.


De capelletti
Deze gevulde pasta dankt zijn naam aan de punt die als een hoed, in het italiaans cappelli, boven de saus lijkt uit te steken. Zo maak je ze:

Haal het deeg uit de koelkast en snijd in vier gelijke delen. Bestuif met wat meel zodat het niet gaat plakken.

Haal het deeg door de pastamachine, stand 1, en herhaal dit een stuk of tien keer. Vouw het deeg, nadat deze door de pastamachine is gehaald, telkens een keer dubbel.

Zet vervolgens de pastamachine op stand 2 en haal het deeg erdoorheen (vouw nu niet meer dubbel). Zet in stand 3 en verder, herhaal dit tot de gewenste dikte is bereikt. Als het deeg plakt bestuif dan met wat meel.

Snijd de deeglappen vervolgens in vierkantjes van 5x5 cm

Schep met een kleine lepel een bolletje vulling in het midden van het vierkantje. Maak de randen van de pasta wat vochtig met water. Vouw vervolgens de linker boven- en rechter onderhoek naar elkaar zodat je een driehoek krijgt.

Druk de lucht eruit met je vingers en pers de randen stevig op elkaar. Vouw de 2 hoeken van de lange kant naar elkaar toe en druk deze stevig opelkaar en vouw om je vinger.

Zet de Cappelletti met de punt omhoog op een met meel bestoven doek tot je ze gaat koken.


De saus
  • 2 blikken gepelde tomaten a 400 gram of 500 gram passata di pomodoro
  • 1 ui
  • 1 stengel bleekselderij
  • half glas witte wijn (ca 50ml)
  • olijfolie
  • peper en zout
  • passe vite
  • staafmixer
  • zeef
Pel en snipper de ui. Was de selderij, verwijder de draden en snijd in kleine blokjes. Verhit ondertussen een scheut olijfolie in een (steel)pan. Fruit daarin de ui en selderij een minuut of 5.

Zeef de tomaten door een passe vite indien je gepelde tomaten uit blik gebruikt. Ik prefereer de bliktomaten omdat hier geen zout aan is toegevoegd zoals bij de passata.

Blus de ui/ selderij af met de witte wijn, laat de de alcohol verdampen en voeg de passata of gezeefde tomaten toe. Breng het geheel aan de kook en laat de saus in 30-40 minuten inkoken op laag vuur.
Breng op smaak met peper en zout.

Pureer het geheel met een staafmixer en druk de saus door een zeef met de bolle kant van een lepel. Het resultaat is een frisse, gladde tomatensaus.
Je kunt de saus prima van te voren maken en kort voor gebruik opwarmen.

Kook de cappelletti in lichtgezouten water. Giet de pasta af en meng met de tomatensaus. Verdeel over de borden, bestrooi met ruim peper en serveer.

Buon Appetito!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten