woensdag 17 april 2013

Risotto con Asparagi


Je hoeft gelukkig niet altijd naar Italië af te reizen om van verse producten te genieten. Er zijn zelfs 2 delicatessen die ik liever uit Nederland heb dan uit Italië: Witte asperges en aardbeien. Eigenlijk hoop ik stiekem dat de Italianen hier jaloers op zijn...
Ieder jaar kijk ik reikhalzend uit naar het seizoen. Ik ben verzot op het witte goud, ze zullen niet voor niets deze bijnaam gekregen hebben. Van de klassieke bereiding met ei, ham en roomboter ben ik echter geen liefhebber. Nee, dat snappen ze in het zuiden beter. Ik denk dan ook aan Parmegiano, Risotto of Pesce & Taggiasca olijven.

Het heeft even geduurd dit jaar, maar vandaag schijnt te zon. Vanuit mijn tuin - aan de rand van Tilburg- voel ik dat de asperges een kilometer of zeven hiervandaan echt beginnen te groeien. Zaterdag fiets ik naar de boer en ga ik de ogen uitsteken van de Italianen: "Wat zullen ze jaloers zijn!". Vers van het land en direct geschild gaan ze mee naar huis om er vervolgens een overheerlijke risotto mee te maken.

De lekkerste asperges vind je overigens in Udenhout -nabij Tilburg- tegen de Loonsche en Drunense Duinen aan: www.aspergeboerderijvaniersel.nl
Ook een wandeling in dit bijzondere duingebied kan ik van harte aanbevelen.



Risotto con Asparagi voor 4 personen
  • 500 gram witte asperges, geschild en ontdaan van de harde onderkant
  • 250 gram groene asperges, ontdaan van de harde onderkant
  • 50 gram boter
  • 1 sjalot, gesnipperd
  • 1 teen knoflook, fijngesneden
  • 300 gram Risotto rijst (Arborio)
  • 100 gram versgeraspte Parmegiano
  • Peper en zout
Leg de witte asperges in een pan met ruim water en breng aan de kook. Draai na 5 minuten het vuur uit en laat de asperges nog 15 minuten in het kookvocht staan. Breng een pan water aan de kook en kook hierin de groene asperges 3 minuten

Verhit ondertussen de helft van de boter en fruit de sjalot en knoflook kort (2 minuten). Voeg de rijst toe en verwarm tot deze glazig wordt. Voeg kookvocht van de asperges toe en blijf roeren. Herhaal dit totdat de rijst gaar is en geen vocht meer opneemt, maar nog wel smeuïg is (ca. 20 minuten).

Snijd de asperges in kleine stukken en roer deze samen met de Parmegiano  en de rest van de boter door de risotto. Breng op smaak met peper en zout.

Buon Appetito!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten